Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.. Viac informácii.

"ANIMÁKY" - PREČO ICH TAK MILUJEME?

02.05.2016

Digitálne vyrábané filmy vládnu svetu.

Kým ešte pred pätnástimi rokmi kraľovali rebríčku najziskovejších filmov hrané snímky ako Forrest Gump či Šiesty zmysel, dnes vidíme na popredných priečkach najmä dobrodružné filmy odohrávajúce sa mimo reality. Najbližšie sa dokonca v kinách môžeme tešiť na animovanú komédiu podľa mobilnej hry - Angry Birds vo filme.

Do kín sa dnes dostávajú najmä pokračovania či remaky osvedčených snímok (Jurský svet, Star Wars: Sila sa prebúdza, Rýchlo a zbesilo) či filmy nakrútené podľa komiksovej predlohy (Avengeri, Deadpool, Iron Man). Účasť digitálnych technológií na ich výrobe je pritom neuveriteľná. Dôkazom je napríklad aj fakt, že 80 percent filmu Gravitácia sa nakrúcalo pred zeleným plátnom a okolie bolo vytvorené až v postprodukcii. Gravitácia pritom zarobila celosvetovo viac než 723 tisíc dolárov a v zozname najziskovejších filmov obsadzuje 75. priečku.

„Animáky“ v ničom nezaostávajú

Špeciálnu kategóriu digitálne vytváraných filmov tvoria filmy animované. Do prelomu tisícročí boli vrcholom animovanej tvorby 2D kreslené filmy ako Leví kráľ, Tarzan, či Mulan. No práve v začiatkoch nového milénia prišla zmena.

V prvom rade, nastal rozmach počítačových a digitálnych technológií. Aj naše divácke nároky sa tak rok čo rok zvyšovali a postupne sme si vytvorili predstavu, ako by asi moderný animovaný film mal vyzerať. Dnes by sme asi boli dosť šokovaní, ak by bol najnovší americký „animák“ vytvorený v štýle Miazgovcov. Naopak, animované filmy z veľkých amerických štúdií si osvojili aj 3D technológiu, vďaka čomu sa zvyšuje jednak náš divácky zážitok a jednak zisky, keďže vstupenky na 3D filmy bývajú spravidla drahšie.

Začal byť tiež kladený väčší dôraz na snahu zaujať filmom nielen detských divákov, ale aj ich rodičov a, vlastne, každú generáciu. Umožňuje to sčasti dabing, no najmä fakt, že súčasťou animovaných filmov je aj množstvo popkultúrnych referencií, ktoré sú častokrát určené skôr pre dospelého diváka. Čoraz viac teda platí, že animované filmy sa stávajú akýmsi „univerzálnym fenoménom“ - pobavia sa na ňom malé i veľké deti, teenageri, rodičia, starí rodičia, nezamestnaní, podnikatelia. A to sa odráža aj v diváckej návštevnosti.

Najlepšie je vidieť film v kine

Stačí sa len pozrieť na zárobky posledných animovaných veľkofilmov. Kým v USA zaznamenal neuveriteľný úspech film Ľadové kráľovstvo, u nás lámali minulý rok rekordy návštevnosti Mimoni. Za prvý kinovíkend (štvrtok-nedeľa) sa na nich prišlo pozrieť vyše 109 tisíc divákov, čím predčili Päťdesiat odtieňov sivej. Tieto dva filmy sú doteraz jediné, ktoré na Slovensku dosiahli v otvárací víkend stotisícovú divácku métu.

V celosvetových tržbách však film o malých žltých tvoroch predbehlo ako Ľadové kráľovstvo, tak aj posledný držiteľ Oscara za najlepší animovaný film a najlepší scenár, snímka V hlave. Práve tento film je dôkazom, že animovaný snímok dokáže príbehom i spracovaním zaujať deti aj dospelých. Všetky tri spomínané diela sa nachádzajú v prvej desiatke najziskovejších animovaných filmov všetkých čias - a pritom vznikli len nedávno.

Túto prvú desiatku uzatvára film Zootropolis, ktorá má aktuálne konte viac než 130 tisíc slovenských divákov. Toto číslo ako aj zisky ešte o niečo stúpnu. Pravdepodobne nie natoľko, aby si Zootropolis vylepšil svoju pozíciu, no aj tak je desiate miesto slušný výsledok, najmä s ohľadom na to, že film sa ešte stále hrá v kinách.

Kto nastolí nový rekord?

O podobný úspech sa už v máji bude pokúšať aj film Angry Birds vo filme. A treba povedať, že má všetky predpoklady, aby si v kinodistribúcii viedol viac než dobre. Je inšpirovaný svetovým fenoménom, ktorý všetci poznajú - mobilnou hernou aplikáciou Angry Birds. Dnes existuje niekoľko herných edícií, ktoré spolu dosiahli vyše tri bilióny stiahnutí. Naštvané vtáky sa objavili na známkach či tričkách, majú dokonca aj vlastné lego. Film je tak celkom logickým vyústením úspešnej značky.

Angry Birds vo filme odhaľuje, prečo sú vlastne farebné vtáky také „angry.“ Zistíme, prečo v hre bojujú proti zeleným prasatám a prečo sa vystreľujú práve z praku. Už z trailerov a ďalších ukážok je jasné, že opäť pôjde o film plný humoru a popkultúrnych referencií a zabavia sa na ňom diváci všetkých vekových kategórií.

Či padne nový rekord v návštevnosti, sa dozvieme krátko po uvedení filmu do slovenských kín, čo bude už 12. mája.

Späť na zoznam noviniek